Alejandra Hernández, My best friend is a puma, 2013
oil on linen, 110 cm x 130 cm

Alejandra Hernández, Couple, 2016
houtskool op papier, 50 x 65 cm
Alejandra Hernández, Lizard-queen, 2016
oil on canvas,170 x 140 cm

overview: Domestic Wildlife
Photo: Peter Cox

Where I come from, 2012,
130 cm x 150 cm | oil on linen
photo: Peter Cox

Fishy, 2016
120 cm x 140 cm |
oil on linen
photo: Peter Cox

 

overview: Domestic Wildlife
photo: Peter Cox

Life is great, 2015
46,6 cm x 59,8 cm | acryl on paper
photo: Peter Cox

In the night masks, 2013
50 cm x 40 cm | oil on linen
photo: Peter Cox

Two boys, 2016
42 cm x 29,5 cm | ink on paper
Photo: Peter Cox

Girl with cigarette and cat, 2014
41cm x 30 cm | acryl and crayon on paper
photo peter cox

     
 

Alejandra Hernández
Domestic Wildlife

Mieke van Schaijk in ’s-Hertogenbosch presenteert van 21 augustus tot 9 october 2016 schilderijen van Alejandra Hernández (Bogota 1989). Haar werk valt op door de directheid van figuratie en kleurgebruik. Zij hanteert een schilderstijl die recht toe recht aan overkomt, maar die verdiept wordt door een psychologische gevarieerdheid in de portretten die ze maakt.

Alejandra Hernández voltooide haar bachelor in de beeldende kunst aan de Universiteit van Javeriana, Bogotá in 2011. Ze verhuisde naar België voor de masteropleiding aan de KASK in Gent. Haar schilderijen en tekeningen zijn beïnvloed door de ervaringen van het dagelijks leven, muziek, kunstgeschiedenis, films en mythologie. Het resultaat is vaak een combinatie van beelden en symbolen die zich tussen werkelijkheid en fantasie in bewegen. Er is altijd sprake van een zekere mate van ambiguïteit in haar werk. Sinds 2015 volgt ze een programma als een kandidaat-laureaat aan het HISK (Hoger Instituut voor Schone Kunsten) in Gent, België.

Alejandra Hernández werkt aan een serie schilderijen waarin ze voornamelijk vrouwen in hun eigen ruimte schildert. In die situatie voelen de vrouwen die poseren zich comfortabel, er ontbreekt een machtsrelatie. Het is een dialoog tussen de schilder en de geportretteerde, een voortdurende wisselwerking op voet van gelijkwaardigheid. Het schilderproces is eerlijk en transparant en ze zet de schilderkunst in om een verbintenis tot stand te brengen door naar elkaar te luisteren en ervaringen te delen. Het schilderij is een gesprek, soms gewoon over ditjes en datjes, maar niet zelden zijn de poseersessies een vorm van schildertherapie met onverwachte resultaten.

Over het werk waarmee ze afstudeerde aan de KASK schreef ze: “Elk nieuw beeld dat ik schep heeft op de een of andere manier te maken met het verwerken van de non-stop beeldenstroom waarmee ik dagelijks wordt geconfronteerd. Het proces om je een schilderij eigen te maken en van het opbouwen van een beeld heeft te maken met planning, maar ook met mysterie, en met de kloof tussen wat we wel en niet kunnen zien. Ik ben geïnteresseerd in twijfel, in voorspellingen en opgeschorte vragen. Sommige van mijn schilderijen kunnen dubbele lagen hebben door het gebruik van symbolen en metaforen. Mijn persoonlijke ervaringen kunnen daarbij aan de basis liggen, maar dat is niet noodzakelijk. Het gaat er niet om dat ik enkel mijn eigen verhaal kwijt kan. Het gaat erom hoe het verhaal zich verhoudt tot de toeschouwer, en met welke bekentenissen hij of zij op de proppen komt.”

---------

ALEJANDRA HERNÁNDEZ was born in Bogotá, Colombia 1989, completed her bachelor in visual arts at Javeriana University, Bogotá in 2011, before moving to Belgium and starting a master in KASK School of Arts. She has exhibited in various art spaces in Bogotá, Ghent, London, Vienna, Brussels among others. Painting and drawing have been her principal mediums influenced by the experiences of daily life, music, art history, comics, cinema and mythology. The result is often a combination of images and symbols that play between reality and fantasy, portrayed in moments where ambiguity is always present. In 2015 she began a program as a candidate laureate in HISK (Higher Institute for Fine Arts) in Ghent, Belgium.

"The countless and saturated visual inputs we face daily is something we have to deal with and confront through image making. They come in many forms, such as a found photograph, a kid walking by, faces in the train, costumes, films, history, mythology and of course, the internet, where almost every information is contained. ALEJANDRA HERNÁNDEZ's interest is to translate this knowledge, which for her naturally ends in a drawing or a painting. These mediums enable a freedom to construct and de-construct, a resistance to time and the need of making a narrative. The creative process in painting is about releasing what she cannot contain any longer and each painting is treated as an instant. It’s a place where wild animals and humans share the same room, where females become the main figures, nature and magical forces are present and ambiguity is the outcome. It’s in the centrality of the composition, where the characters seem to stare at the viewer or at something behind or beyond them, and it engages the one interested in reading the story or making a pause"

What fascinates me in the work of ALEJANDRA HERNÁNDEZ, is the directness and colors of her paintings being very straightforward in combination with the psychological variety of each portrait.