Gerichteter Blick, 2016
150 x 400 cm | painted paper
Brouhaha, 2016
12 x 9,5 x 22 cm | cardboard box, soundmodule
I'm in de box, 2016
17,5 x 12,5 x 17,5 cm | cardboard box, soundmodule
photo Peter Cox

Exhibition overview: Stones (2016) | painted paper
Apatit (2016), Wulfenit (2016, Schwarzer Glazkopf (2016), Breccie (2016), Koglomerat (2016), Kupferlasur (Rosette) (2016), Untitled Stones (smallest) (2016),
Wild Inconsistensy, X (2015) | stained glass, 20 x 20 cm
photo Peter Cox
Invite: An Uneasy Cessation of all Things

What's the matter Lauren?, 2015 - 2016
11 x 9,5 x 15 cm
cardboard box, soundmodule

Windy Melancholy, 2015
Approx. 50 cm x 280 cm / 50 cm x 200 cm /
50 cm x 150 cm. | painted paper, collage
photo Peter Cox

Untitled, Stones (smallest), painted paper, collage, 2015

Wild Inconsistensy, S (2015) | stained glass, 50 x 50 xm
Full series stainted glass M, S, F, T, Q, A, R, K, X
photo Peter Cox
Konglomerat, painted paper, collage, 2015 Wulfenit, painted paper, collage, 2015

 

Een uit papier geknipte denkbeeldige wereld
Mieke van Schaijk toont werk van Lucile Desamory

Vanaf 13 artmaart 2016 laat Mieke van Schaijk in ’s‑Hertogenbosch werk zien van de veelzijdige Lucile Desamory (Brussel, 1977). Als beeldend kunstenaar maakt zij onder meer diorama’s en films die in een internationaal circuit goed worden ontvangen. Inhoudelijk speelt haar werk in op de beleving van het onverklaarbare en mysterieuze. Ze staat daarmee in een traditie van kunstenaars die zich bezighouden met ‘the uncanny’, das ‘Unheimliche’ in de terminologie van Sigmund Freud.

Lucile Desamory woont en werkt in Berlijn en heeft tot op heden veel in Duitsland, Frankrijk en België geëxposeerd. Galerie Mieke van Schaijk introduceert haar nu in Nederland. Het werk van Desamory zoekt aansluiting bij de verbeelding van het onderbewuste zoals we dat ook kennen uit het het oeuvre van Jheronimus Bosch. In die zin is de tentoonstelling een hedendaagse toevoeging aan de manifestatie JB2016 waarmee de 500ste sterfdag van de Middeleeuwse kunstenaar wordt herdacht. In de tentoonstelling zijn geluidswerken (musicboxes: Brouhaha, What’s the matter Lauren?, I am in the box) opgenomen waarbij uit een doosje voortdurend muziek klinkt gemaakt naar aanleiding De tuin der lusten van Jheronimus Bosch.

Lucile Desamory maakt zowel films als papieren collages in twee en drie dimensies. Haar werk speelt met schaal en balanceert tussen figuratie en abstractie. In haar experimentele films versmelt Desamory filmopnames met animatie. Het universum dat ze oproept, kent een surreële en sprookjesachtige sfeer. Het is een vreemde droomwereld die ze verbindt met scènes van het alledaagse.

Voor de werken op papier gebruikt ze knipsels uit haar eigen uitgebreide beeldarchief en schept ze een rijke, droomachtige wereld. De combinatie van beelden en motieven resulteert in een bizar spel met schaal, grootte en perspectief. Haar papieren modellen vormen tevens decors voor absurde en fantastische scènes. In haar presentatie zullen ook een aantal glas-in-lood ramen te zien zijn.

Als filmmaker is Lucile Desamory autodidact. Sedert een tiental jaren maakt ze films over het dagelijkse leven (Clone Zone, samen met Patricia Gélise, Countdown to Nothing, samen met Kevin Blechdom, L’infirmière cannibale, enzovoort) en meer experimentele films waarbij ze animatie- en pixilatietechnieken versmelt. Ze schept een persoonlijke, haast psychedelische wereld waarbij ze buitenopnames mengt met foto’s en papieren collages. Er zijn tal van referenties naar de filmgeschiedenis. Haar films spelen zich af tussen een kinderlijk sprookjesuniversum en electro chansons.

Inhoudelijk speelt het werk van Lucile Desamory in op de beleving van het onverklaarbare en mysterieuze. In haar werk balanceert ze tussen figuratie en abstractie. Haar werken echoën vervlogen tijden, oude mythen, religieuze en heidense denkbeelden. Het universum dat ze oproept, kent een surreële en sprookjesachtige sfeer. Toch is zij niet bezig met verwijzingen naar een andere of voorbije wereld, maar met de grenzen van de waarneming, bekeken vanuit een aards en tijdloos perspectief. “My feeling of time tells me I’m as much in the past as in the present and the future, each time has its own form, but is no less real, there is no timeline, there is only a mess, a big blob of physical sensations, remembrances of projections which have all the same value for me.”

 

www.luciledesamory.net

An Uneasy Cessation of all Things
Lucile Desamory at Mieke van Schaijk Gallery.

Mieke Van Schaijk Gallery (’s-Hertogenbosch), is pleased to represent the first exhibition of Lucile Desamory (Brussels, 1977) in The Netherlands. An Uneasy Cessation of all Things will feature a wide variety of works, collages in paper, stainded glasses and music-boxes. Most of the pieces have been produced specially for this exhibition while others proceed from previous instalations or from her film work and tv stages.
In An Uneasy Cessation of all Things Desamory expose paper clippings images of stones which come from her existing and rich archive of images, it is difficult to recognize if the images originate from a natural history book or the fantasy of the artist. The combination of motif, size and perspective resulting in a bizarre and fantastic scenes. Her work plays with scale and balances between figuration and abstraction.

The music boxes (Brouhaha, What’s the matter Lauren?, I am in the box), specially made for this exhibition, change the atmosphere of our experience. The reproduction of songs which come from reality tv-shows, making us experience her works as mere ghost of some lost reality. The work of Desamory look to create a distinct experience of the inexplicable, a-temporal and mysterious.
The a-temporal and surreal atmosphere that the work of Desamory evokes, call to mind the imaginative mind of Hieronymus Bosch. In this sense, the exhibition is a contemporary addition to the manifestation JB2016 which the 500th anniversary of the medieval artist is commemorated. One of the audios that could be listened in the music-box is acctually inspired by the work of Hieronymus.

Lucile Desamory has been very well received in Berlin (city where she works), France and Belgium during the last years. Beside her exhibition Desamory has an extensive experimental Film production. In this films she reaches to creates a personal, almost psychedelic world in which she mixes outdoor scenes with photos and paper collages. Her films are set between a childish fairy tale universe and electro-chansons. Some of her films are: Clone Zone, together with Patricia Gélise, Countdown to Nothing, together with Kevin Blechdom, L’infirmière cannibale. Desamory has collaborated among others with Nicholas Bussmann and Luke Fowler on film and music, Antonia Baehr and Lucy McKenzie on installations and film.