LOANER Cape Light 70%WO 30%PP unisex | felted jacquard cape
600 E

LOANER Cape Dark 70%WO 30%PP unisex | felted jacquard cape
600 E

LEATHER long suede gloves | SADIE LONG, suede cognac/SHADY SADIE sand leather/ SHADY SADIE green suede cognac leather/blue blue | 100% LEATHER long suede gloves
300 E

                     
 

‘Shady Sadie’ bij galerie Mieke van Schaijk
nieuw werk van pelican avenue

OPENING: ZONDAG 19 APRIL 2015 14.00–16.45

Van 19 april t/m 31 mei 2015 presenteert het ontwerplabel pelican avenue uit Antwerpen nieuw werk bij Mieke van Schaijk in ’s-Hertogenbosch. Onder de titel ‘Shady Sadie’ realiseert de ontwerpster Carolin Lerch in samenwerking met multimedia kunstenaar Michiel Helbig een opstelling bestaande uit vijf figuren voor de presentatie van een serie capes en leren handschoenen. De minimale en atypische constructies zijn opgebouwd met modulaire chromen buizen, ontleend aan een systeem voor winkelinrichting. Het aankleden van elk figuur met slechts een cape en een paar handschoenen, geeft op summiere wijze gestalte aan vijf gedaantes. Beoogt wordt met minieme middelen een maximum aan karakter te herkennen, waarbij het materiaal enerzijds de originele statische functie benut en anderzijds de beweeglijkheid van de figuren veroorzaakt.

Ook de ontwerpen van de stukken zelf kenmerken zich door abstractie en optimalisatie. Details of snitlijnen bedoeld om een kledingstuk interessanter te maken, worden weloverwogen achterwege gelaten in een zoektocht naar essentie. Het design is eerder gericht op herzien en hervormen, dan op aanpassen en transformeren en overweegt hierbij zorgvuldig de elementen die een verandering moeten ondergaan op grond van functionaliteit, context, techniek en materiaal.

In een artistiek klimaat van citaat, herinterpretatie en toe-eigening zoeken Carolin Lerch en Michiel Helbig een vorm- en beeldtaal die op zichzelf staan. In een overvloed aan geënsceneerde modische beelden waarin het model of de setting vaak de overhand hebben, reageren ze bewust zoals te zien in deze presentatie.

De installatie spreekt ook over de evolutie van techniek en media en de huidige golf van automatisering waarbij het menselijke gelaat in de schaduwzijde verdwijnt of artificieel gereconstrueerd wordt. En we herkennen in het werk de geest van de avant-garde kunst uit de vroege twintigste eeuw. De werken van Oskar Schlemmer, de tubulaire stoelen van Marcel Breuer en de surreële werken van Man Ray kijken naar ons vanuit de schaduw van dit krachtige geheel.

pelican avenue navigeert gracieus tussen uitersten in de kunst en vormgeving en het werk bespeelt de wisselwerking tussen figuratie en abstractie, tussen het esthetische en functionele; een lijn die telkens opnieuw verfijnd en kenmerkend onderzocht wordt.

pelican avenue, vernoemd naar de Antwerpse Pelikaanstraat, werd opgericht in 2004 door Carolin Lerch (1975), een afgestudeerde van de Antwerpse Modeakademie en voormalig assistent van ontwerper Bernhard Willhelm. Het label bevraagt de conventionele codes van de mode, en ontwikkelt een alternatieve aanpak. pelican avenue verzet zich tegen de voortdurend veranderende trends en de destructieve houding van hypes. De resultaten worden in samenwerking met architect en multimedia kunstenaar Michiel Helbig gepresenteerd middels verschillende media zoals video, fotografie, installatie en performance. pelican avenue neemt regelmatig deel aan de Paris Fashionweek. Het label was ook te zien tijdens de Mode Biënnale in Arnhem, presentaties bij PARK in Wenen, performances in Parijs en Tokyo en tijdens groepstentoonstellingen in de Kunsthalle Zürich en Mu.ZEE te Oostende. Naar aanleiding van “Te kust en te keur” in Mu.ZEE, heeft Carolin Lerch ook de uniformen voor de suppoosten van het museum ontworpen. In 2012 – 2013 was ze gastdocent aan “The school of the Arts Institute Chicago”.