2022

19.05 — 22.05 Roy Villevoye Eiji Watanabe Guillaume Bijl Alex Frost Gijs Milius Art Rotterdam 2022

Art Rotterdam kan worden bezocht van 19 t/m 22 mei 2022 in de Van Nelle Fabriek in Rotterdam.

Roy Villevoye (Maastricht 1960) die werd opgeleid aan de Rijksakademie in Amsterdam is sinds 1992, toen hij voor het eerst naar de Asmat Papoea’s reisde, bekend met werk waarin het westelijk referentiekader geen vanzelfsprekende betekenis verleent aan zijn beeldende praktijk. Hij maakte aanvankelijk schilderijen, maar door zijn frequente verblijven bij de Asmat ook films (vaak in samenwerking met Jan Dietvorst), foto’s en realistische sculpturen waarin zijn ervaringen met de Asmat centraal staat. Over zijn ontwikkeling zegt hij zelf: “Mijn werk wortelt in de schilderkunst. In de loop van de tijd heeft de formele benadering en een fundamentele schilderkunstige optiek plaats gemaakt voor een werkwijze waarbij kunst voortvloeit uit ontmoetingen, belevenissen en ervaringen in onze westerse wereld en ver daarbuiten.”

Meer in het algemeen kent zijn werk thema’s als kleur, culturele codificatie en identiteit. Over zijn nieuwste werk zegt de schrijver en filmmaker Peter Delpeut: “Zijn beelden ketsen terug naar de toeschouwer, ze creëren een verwarrend ongemak dat juist aanzet tot denken. Telkens de vraag: Kun je gast zijn in andermans cultuur? En: Wat is kleur? Van een huid of van een vlag, van een ‘kleurmonster’ of van een mens? Het getuigt van durf dat hij dit werk juist nu in de strijd gooit.”

Op Art Rotterdam is recent werk te zien uit de series: ‘Update (Black & White and Skin Colour Simulations)’ (2021/2022) ‘Colours I Like’ (2021) en een fotowerk als ‘Folding a Flag’ (2017), naast ouder werk uit 1991/1992, te weten het schilderij ‘Know How # 2’ (uit de serie ‘Camouflage and Skin Colour Simulations’).

Van de Belgische beeldhouwer en installatiekunstenaar Guillaume Bijl (Antwerpen 1946) laat Mieke van Schaijk ontregelend werk zien dat de werkelijkheid op losse schroeven zet. Op Art Rotterdam zijn drie zogenaamde ‘Sorry’ werken te zien, installaties die afwijken van de simulaties waarmee Bijl doorbraak in de internationale kunstwereld en waarmee hij zich verontschuldigd voor het feit dat hij met deze werken niet aan de gewekte verwachtingen voldoet.

Eiji Watanabe (Japan 1961) toont werk dat een voorbode is van zijn tentoonstelling die galerie Mieke van Schaijk in het najaar van 2022 organiseert. In Rotterdam wordt ‘Nudists’ te getoond, een installatie uit figuurtjes gesneden plastic ballen; een basketbal, voetbal met prints van gekke stripverhalen, afbeeldingen van een clobe, een bal met spikes en dergelijke.

Alex Frost (Londen 1973) bedacht in 2018 ‘Wet Unboxing’, een parodie op de trend van ‘uitpakvideo’s’ op internet. Zijn variant bestaannd uit een serie video’s die hij uploadde naar YouTube. Maaltijden, snacks, eiwitshakes, vitaminetabletten en energiedrankjes worden door de kunstenaar ondergedompeld en onder water uitgepakt – met een betoverend effect. De producten staan symbool voor een supermobiele of ‘on the go’-levensstijl. Op Vice Motherboard wordt dit werk omschreven als ‘een proto-meme – een kostbaar, angstaanjagend embryo – van de volgende nieuwe trend’.

Gijs Milius (Utrecht 1985) maakt tekeningen en schilderijen, maar ook installaties en sculpturen. Het liefst maakt hij werk in situ waarmee hij reageert op de omgeving of op de setting waar het werk wordt gepresenteerd. Momenteel is zijn tentoonstellong ‘Poppen’ te zien in M HKA, het Museum voor Hendaagse Kunst Antwerpen. In een gesprek met Hans They, de curator van de tentoonstelling, zegt Milius over zijn werk: “Het is normaal dat we eerst niet goed weten wat we zien. Voor mij is iets alleen spannend of boeiend als je de juiste hoeveelheid schaamte voelt wanneer je het gaat tentoonstellen. Je bent er enthousiast voor geworden, maar het is niet echt duidelijk waar je mee bezig bent. Pas later kan je zien wat je jezelf of anderen ermee hebt aangedaan. Een ‘risico’ zou ik het niet noemen, want het gaat maar om een tentoonstelling natuurlijk. Maar schaamte is er wel.”