Jelle Spruyt (BE 1979) is een veelzijdige Antwerpse kunstenaar die voornamelijk werkt met textiel en verschillende alledaagse voorwerpen, waarbij hij texturen zoals stof, plastic, en draden combineert om sculpturen, maskers en assemblages te creëren. Door recycling van bestaand materiaal in zijn sculpturale werk krijgen verschillende voorwerpen, zoals pluggen, veters, een antenne, tuinslang of dobbers, in een nieuwe beeldende context een andere betekenis.
Zijn fascinatie voor historische reproducties van botanica is evident. Weinig mensen kunnen zoveel met naald en draad als Jelle Spruyt. Bovendien injecteert hij de textielkunst met ongebruikelijke technieken, toepassingen en verbeeldingen.
Jelle Spruyt studeerde aan de modeacademie in Antwerpen en vervolgens aan het KASK te Gent. Jelle Spruyt geeft les aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen.
Bij Otty Park in Antwerpen was eind 2022 jaar zijn expositie ‘NEO FLORA’ te zien. Daarin was zijn fascinatie voor historische reproducties van botanica evident. Er zijn weinig mensen die zoveel met naald en draad kunnen als Jelle Spruyt. Bovendien injecteert hij de textielkunst met ongebruikelijke technieken, toepassingen en verbeeldingen. Bij zijn tentoonstelling in Antwerpen schreef Otty Park daarover:
“Het woord ‘textiel’ associëren wij vaak, en zeker als het relateert aan een kunstwerk, met een bepaalde vlakheid, misschien zelfs een dofheid maar vaak ook met een beperkt gamma zoals katoen, zijde, wol en synthetische variaties. Het universum waarin Jelle Spruyt met ‘textiel’ zijn werken laat ontstaan is een bibliotheek, een archief, een kabinet van materiële en vormelijke mogelijkheden dat het tegendeel bewijst. Eigen gewoven en geverfde creaties versus machinaal perfect geplooide linten. Belgische linnen versus Chinese massaproductie, biologisch geteelde versus hoog chemisch ontwikkelde polyester en synthetische stoffen. De herkomst, het gebruik en vooral ook de geschiedenis achter deze textielmaterialen zijn een belangrijk onderdeel in elk individueel werk, ze worden verweven met zijn impressies die Jelle Spruyt opdoet tijdens zijn exotische reizen en zijn zoektocht in de schilderkunst naar het licht om tenslotte al deze invalshoeken te vertalen in textielmateriaal en in een ruimtelijke setting te laten bewegen. (…) In zijn zoektocht naar de sculpturale, realistische weergave van een figuratief beeld met als basis het koppige textielmateriaal botst Jelle op de zwaartekracht die ontbreekt in het vlakke textielmateriaal. Vanuit de verschillende oude en vergeten naai-, weef-, plooi- en knooptechnieken lost Jelle Spruyt deze constructieproblematiek op.”
(Zie voor de volledige tekst: https://www.ottypark.be/Exhibitions/NEO_FLORA.)
Jelle Spruyt
Zaaddozen hebben variabele
curves
H :75
B:44
D: 32
Cotton, metal, silk,
polyester,wood,plastic.
Jelle Spruyt
Veerkracht, 2023
Hoogte, 75 cm
Breedte, 31
Diepte, 17
Katoen, vlas, bamboe, metaal, gietijzer, glas, fleece, polyester
2023
detail
Jelle Spruyt
Veerkracht, 2023
Hoogte, 75 cm
Breedte, 31
Diepte, 17
Katoen, vlas, bamboe, metaal, gietijzer, glas, fleece, polyester
2023
Jelle Spruyt
Ethnobotany, II
47,5 x 47,5 cm
Katoen
2021
Jelle Spruyt
Ethnobotany, III
47,5 x 47,5 cm
Katoen
2021
deatail
Jelle Spruyt
Strijklicht, 2022
65 x 44 x 25 cm
Cotton, pvc, wool, polypropylene, metal, polyester, 2022
Jelle Spruyt
Strijklicht, 2022
65 x 44 x 25 cm
Cotton, pvc, wool, polypropylene, metal, polyester, 2022
Jelle Spruyt
Dorre gleim, 2023
65 x 30 x 18 cm
Matriaal,wol, raffia, katoen, glas, bamboe, metaal, gietijzer, plastic, polyester