Mieke van Schaijk Galerie uit ‘s-Hertogenbosch presenteert op Art Rotterdam 2019 nieuwe werken van Kurt Ryslavy(AT 1961), Juan Pablo Plazas (Co 1987) en Yuki Okumura (JP 1978), Kenichi Ogawa (1969)
Het programma van Mieke van Schaijk Galerie staat bekend om haar keuze voor onafhankelijke kunstenaars met eigenzinnig gedachtegoed en inspirerende speelse verbeeldingskracht. Ze toont kunstenaars die commentaar leveren op de hedendaagse kunst en die een anarchistische benadering hebben.
Eerder dit jaar werkte Kurt Ryslavy als artist in residence in het Van Gogh Huis in Zundert, Nederland. Hij maakte een nieuwe reeks schilderijen van de achterkanten van auto’s. Hij merkte deze ‘carbutts’ als hij onderweg was voor zijn onderneming in de wijnhandel. Negen van deze schilderijen worden gepresenteerd als een muurinstallatie (300 x 550 cm, te koop als één werk) alsof de auto’s in een parkeergarage geparkeerd staan. Elk moment kunnen ze wegrijden. De galerie maakt ook van deze gelegenheid gebruik voor de lancering van twee publicaties van Kurt Ryslavy: ‘Unzeitgemäßes Glück’ en ‘Het is geen kunst fake news te maken’.
Van Juan Pablo Plazas toont de galerie een aantal nieuwe sculpturen. Deze omvatten zijn eerdere ‘God is Gold’ editie en zijn gebeeldhouwde ‘Totem Seats’. Plazas vertelt over zijn werk in de tekst ‘Oh, the flair of the fair!’ die beschikbaar in de stand van Mieke van Schaijk Galerie. Citaat over zijn ‘zit’ sculpturen: “Je kunt de stoel alleen zien als je hem niet gebruikt. Op het moment dat u de stoel gaat gebruiken, verdwijnt de stoel voor uw ogen. Als je gaat zitten, zie je de stoel niet, maar voel je de stoel. Er is nooit een volledige sensoriële en gelijktijdige ervaring van de stoel.”
De artistieke praktijk van Yuki Okumara toont verwantschap met werken en levens van andere kunstenaars, resulterend in conceptuele, maar toch diep persoonlijke werken gepresenteerd in een breed scala aan media. Hij neemt deel aan de speciale filmsectie ‘Projection’ op Art Rotterdam met het video werk On Kawara’s Pure Consciousness, or Many Worlds (and) Interpretation (2012). Deze video documenteert een poging om de hele praktijk van On Kawara (1932-2014) – die hij beschouwt als een radicale herdefinitie van onze fysieke relatie met het hier en nu – te vertalen tot een ongewone vorm van optreden waarbij de kunstenaar door negen verschillende lichamen ‘spreekt’ met behulp van het essentiële vermogen van de taal om onze werkelijkheid vorm te geven, geleid door verschillende analogieën met fysica, terwijl zijn eigen lichaam ergens anders is, heen en weer bewegend tussen leven en dood. Ook zijn er drie tekeningen van hem te zien met betrekking op On Kawara en Gordon Matta-Clark.