ART ROTTERDAM 2020 Stand #19
De introductie van Peter McDonald
De Brits/Japanse kunstenaar Peter McDonald is in Engeland en Japan al enige tijd een bekende naam. Op het Europese vasteland is zijn werk minder bekend. Momenteel is hier voor het eerst werk van hem te zien in Galerie Mieke van Schaijk in ’s-Hertogenbosch. Met enige trots presenteert de galerie zijn werk nu ook op Art Rotterdam.
Peter McDonald (Tokio, 1973) is de zoon van een Japanse moeder en een Britse vader. Hij studeerde aan de St. Martins School of Art. Hij woont en werkt in Londen en Tokio. Zijn broer Roger McDonald is de directeur van Arts Initiative Tokyo. McDonald ontving de John Moores-schilderprijs 2008. Zijn composities zijn beïnvloed door de Japanse schilderkunst. McDonald: “Bij Japanse schilderijen gaat het niet om schaduwen, maar om het boven elkaar plaatsen van afbeeldingen op een plat vlak.” Zijn werk is geliefd bij verzamelaars van hedendaagse schilderkunst. Zo liet de modeontwerper en collectioneur Peter Pilotto in The Financial Times weten dat hij schilderijen van McDonald tot de favorieten in zijn collectie rekent.
Ballonhoofden Lisa Takahashi schreef over zijn werk: “Peter McDonald schildert veelkleurige visies op onze wereld, bewoond door interpretaties van karakters die we elke dag tegenkomen, behalve dat ze in de wereld van McDonald gigantische ballonhoofdem hebben. De ballonhoofden zijn doorschijnend en creëren weelderige kleurenmengsels wanneer ze interageren met andere koppen of hun omgeving. McDonald zet deze visuele middelen in om 'een verband tussen mensen en hun omgeving te suggereren'. Het is een mooi idee dat een boeddhistische overtuiging weerspiegelt - dat elke actie een reactie heeft, en dus het streven naar deugd vruchten zal plukken. McDonald’s redenen om te schilderen zijn op zichzelf deugdzaam; hij wil werken maken die mensen laten glimlachen en zich gelukkig doen voelen, en hij wil dat zoveel mogelijk mensen van zijn werk genieten. In 2008 won Peter McDonald de John Moore's schilderijprijs voor zijn werk ‘Fontana’, waarin de ruimtelijke kunstenaar Lucio Fontana (natuurlijk met een ballonhoofd) een van zijn eivormige doeken doorsnijdt.”
Anne Berkhof merkt over het werk van McDonald op: “Wat een schilderplezier in kleur en vorm, een ode aan avantgarde schilders van de twintigste eeuw!"
Guillaume Bijl
Naast het werk van Peter McDonald toont Galerie Mieke van Schaijk werk van Guillaume Bijl, de legendarische Belgische kunstenaar die eind 2019 de eerste exposant was in de nieuwe galerie van Mieke van Schaijk in het Blauwe Paviljoen in Den Bosch. Van hem zijn onder meer een vitrine vol eigenaardige hondenspeeltjes te zien uit zijn installatie ‘Dogsalon Daisy’ en een aantal deurmatten die de bezoeker welkom heten. Opvallend is dat soortgelijke ready made objecten als die in het werk van Bijl anno nu regelmatig te zien zijn in schilderijen van jonge kunstenaars als een ironisch commentaar op het functioneren van de consumptiemaatschappij.
Verder is er werk te zien van Kenichi Ogawa en Gino Saccone.
Opening hours. 5 February | 1pm - 10pm; preview (invitation only)
6 - 9 February | 11am - 7pm
Location, Van Nellefabriek, Van Nelleweg 1, 3044 BC Rotterdam
meer informatie: https://artrotterdam.com