Jack Jaeger

Jack Jaeger startte zijn carrière als cameraman, filmmaker en fotograaf van filmstills. Na zijn vijftigste werkte hij aan sculpturen die zich verhouden tot de fotografie. Sculpturen waarin hij heldere kleurrijke snapshots verwerkte. Zijn werk vormt een zoektocht naar de mogelijkheden om met fotografie om te gaan. De ontwikkelingen in de fotografie zijn voor Jack Jaeger niet alleen afhankelijk van technische mogelijkheden, maar evenzeer van een maatschappelijke horizon en de persoonlijke ijkpunten van de fotograaf. Hij experimenteerde met abstracte fotografie die hij onder andere in kinetische mobiles en lampen een plaats gaf, waarin hij naast die fotografische ook collage-elementen introduceerde Met eenvoudige materialen zoals bouten, moeren en draad zette hij zijn sculpturen in elkaar. Het doet soms denken aan design uit de jaren 1960 en 70 met een vrije benadering van formalisme, kinetische tableaus en table-top samenstellingen. Het werk heeft een hedendaags aanzien dat sterk in dialoog is met de hedendaagse kunststrategieën.

 

Jaeger was niet alleen filmmaker en kunstenaar. Hij maakte ook furore als verzamelaar, film-editor en curator. Jaeger begon met het verzamelen van foto’s om zijn denken over fotografie te toetsen en te slijpen. In zijn collectie fotografie is werk van Cecil Beaton, Walker Evans, Weegee en Lewis W. Hine vertegenwoordigd. Tussen 1994-1996 was hij mede-editor van acht uitgaven van ZAPP Magazine, een kunsttijdschrift op video. Hij maakte ook talloze tentoonstellingen en toonde in een vroeg stadium kunstenaars als Carsten Höller, Roman Signer, Elke Krystufek, Rachel Harrison en Lily van der Stokker met exposities oa in de Cabinet Gallery in Londen.